en hoe het verder ging - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Ingrid Magre - WaarBenJij.nu en hoe het verder ging - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Ingrid Magre - WaarBenJij.nu

en hoe het verder ging

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 Februari 2014 | Sri Lanka, Colombo

We hebben het heel druk met de studie en zie dan nog maar eens tijd te krijgen om van het land te genieten. Maar daar doen de inwoners van Srilanka erg hun best voor. Steeds krijgen we uitnodigingen om ergens echt Srilankaans te eten ( bij Angela thuis) of gaan we op uitnodiging naar een restaurant in de stad of aan het strand. Heel erg gastvrij. Omdat we dagelijks om 06.00 uur opstaan en dan tot 19.00 uur les hebben ( en 's avonds ook nog even in de boeken willen kijken) is het een aanslag op ons uithoudingsvermogen. Maar je krijgt er heel veel voor terug. Veel kennis vergaren, mooie lieve mensen ontmoeten en bijzondere dingen zien. We zijn naar Kandy geweest, wat de laatste koningsstad van Srilanka was. En dat is te zien, in een heel mooie groene omgeving een fantastische stad met een heel grote tempel. Onderweg daar naartoe gaan we naar een bijzondere tuin waar allemaal geneeskrachtige bomen en planten staan ( en krijgen we een massage met de diverse produkten) en bezoeken we een verwerkingsfabriek van de meest bijzondere thee in Srilanka. Daar gaat natuurlijk iets van mee naar Ameland.De zondag daarna ( eigenlijk onze enige vrije dag per week), maken we een boottocht met een oude vissersboot naar een tempel langs de rivier. De hele vissersfamilie gaat mee en het wordt een bijzondere tocht, waarbij ze ons wijzen op alle bijzondere dingen waar we langs varen. Er zijn veel krottenwoninkjes langs de rivier, maar het lijken gelukkige mensen. Ze doen er de was, kinderen spetteren in het water, en er wordt veel gezwaaid naar al dat wits in die vissersboot die langsvaart. De tempel die we bezoeken is druk bezocht maar straalt heel veel rust uit. Door een groepje vrouwen wordt zachtjes gezongen, anderen leggen bloemen ( meest Lotus) en brengen kruiken met water bij het grote beeld dat onder een boom lijkt te mediteren. Er worden olielichtjes aangestoken ( ook door ons). Hoeveel mensen er ook zijn, het is heel rustig en vredig. Laat komen we weer thuis maar met een heel voldaan gevoel.De woensdag daarna bezoeken we 's avonds de Dutch Burghers Club, op uitnodiging van Angela, die daar lid van is. Deze "Dutch Burghers"zijn afstammelingen van de Nederlanders die daar ooit in de VOC tijd hun sporen hebben achtergelaten. Er komen veel mensen speciaal naar toe om te stijldansen, en dat doen ze met heel veel overtuiging. Jan en ik twisten nog even lekker tussen de dansers door op de 60er jaren muziek en de Srilankanen doen dan ook lekker mee. Dit is een fantastisch bijzonder land wat nu door zijn bewoners al een heel speciaal plekje in mijn hart heeft gekregen

• 15 Februari 2014 - 15:36

Barbara:

Hoi Ingrid,

Dat klinkt intensief en mooi. Geniet er van.
    En die thee, die wil ik wel eens komen proeven;) neem ik wat thee van hier mee!

Groetjes, Barbara

• 15 Februari 2014 - 16:06

Ria Dokter:

wat een bijzondere ervaringen, Ingrid. Leuk dat we je zo kunnen volgen. Veel succes en... pas goed op jezelf. Ik heb geen idee of je er tijd voor hebt, maar zou je bij terugkeer een paar zaden van de NEEMTREE mee kunnen brengen?
    Hartelijke groet.
    Ria.

• 15 Februari 2014 - 18:52

Pieteke IJdema:

Wat leuk om je belevenissen weer te lezen. Ben benieuwd naar hun keuken.

Liefs Pieteke

• 16 Februari 2014 - 04:54

Douwien De Ruiter-Pieters:

Bijzonder alle wat je meemaakt! Geniet vooral en houdt bij wat je verbaast!

• 16 Februari 2014 - 11:39

Kirsten & Ronald:

Ja, dat studentenleven is niet een makkelijke.
    Maar fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Kun je zien hoelang mensen een binding met hun heitelân kunnen houden, van de VOC-tijd tot nu aan toe.
    Wij zijn heel erg benieuwd naar de bijzondere thee, dus die moeten we maar gauw eens drinken wanneer je terug bent!
    Veel (studie-)plezier en we kijken uit naar je volgende blog mam.
    Liefs!

• 16 Februari 2014 - 14:07

Angela:

Grappig om te lezen dat je bij Angela hebt gegeten :-) Je bent ook welkom bij mij hoor, maar dan wordt het een bordje Boerenkool.:-))
    Fijn dat je het zo mooi hebt (en druk) lekker veel opsteken en dan hier op Ameland uitoefenen!

• 16 Februari 2014 - 20:06

Wiepie:

Waauw....Ing fijn om weer wat te horen (lezen) van je uit dat verre land. Wij begrijpen dat je niet veel tijd over hebt om dagelijks je ervaringen op te schrijven. Beleef het en bewaar het allemaal goed in je hoofd, voel de warmte en ervaar de liefde van het land en geniet van de heerlijke maaltijden, de gastvrijheid en de rituelen van de bevolking daar. liefs van ons, je zus Wiepie

• 16 Februari 2014 - 22:04

Tjitske:

Ik zie het voor me Ingrid. Je schrijft heel beeldend. Lange dagen maken jullie. Is het ook warm in de kliniek? Veel water drinken dan maar.
    Lieve groeten van Tjitske ût Fryslân

• 20 Februari 2014 - 17:16

Rosalie:

Hoi Ingrid,
    Wat leuk om je verhalen te lezen van deze belevenis. Je hebt het er naar je zin lees ik.
    Je blijft ook steeds maar weer van die grootse dingen ondernemen, zelfs na je 50ste.
    Petje af!
    Ik begrijp dat je daar verblijft om onder andere een cursus acupunctuur te volgen. Leuk en interessant
    En dat ook nog in een land waar de zon lekker schijnt en je een stukje van het land en de mensen leert kennen.
    Ik blijf je volgen en ben benieuwd naar foto's.

Veel groetjes
    Rosalie

• 26 Februari 2014 - 14:23

Jits Metz:

Klinkt erg bijzonder. Ben erg nieuwsgierig wat je allemaal aan acupunctuur leert...Ik denk dt de tijd voorbij vliegt voor je met zo veel moois om je heen. Geniet ervan!